تحولات منطقه

با اجرای طرح صورت‌حساب الکترونیکی از ابتدای دی‌ماه، فصل جدیدی در شفافیت مالیاتی آغاز می‌شود؛ اقدامی که به گفته کارشناسان، جعل اسناد، فاکتورهای صوری و حساب‌های استیجاری را متوقف کرده و مسیر فرارهای مالیاتی را می‌بندد.

توقف جعل اسناد و فاکتورهای مالیاتی با اجرای صورتحساب الکترونیکی از دی ماه
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سیاوش غیبی پور کارشناس امور مالیاتی بیان کرد: صورت حساب الکترونیکی یکی از ارکان و پیش زمینه‌های اصلی سامانه‌ مودیان مالیاتی است و اجرای آن برای دولت، مودی و سازمان امور مالیاتی سودمند خواهد بود. سازمان امور مالیاتی از ابتدای دی ماه سال جاری هرگونه فاکتور دستی و کاغذی را مردود اعلام می‌کند و به این ترتیب این فاکتورها دیگر مورد پذیرش نخواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از خطراتی که همواره متوجه طرفین قرارداد را بود، موضوع جعل اسناد است. همچنین استفاده از فاکتور دیگران یا خرید و فروش به اسم شخص ثالث، حساب‌های استیجاری، کارت بازرگانی و غیره همگی موانعی بود که در شفافیت مالیاتی اثرگذار بود و زمینه ساز شکل گیری فرارهای مالیاتی می‌شد.

این کارشناس مالیاتی در ادامه افزود: طی ده سال اخیر آمار عملکرد کارت‌های بازرگانی جعلی یا افراد بدون هویت بسیار بالا بوده. با الکترونیکی شدن صورت حساب‌ها امکان جعل استاد، جابجایی و تغییر آن کمتر می‌شود. افراد در فاکتورهای دستی تا لحظات آخر می‌توانند موارد موجود در فاکتور و اسناد را تغییر دهند اما ثبت سیستمی و تایید طرف دیگر قرارداد سبب ماندگاری آن می‌شود.

غیبی پور در ادامه عنوان کرد: صورت حساب الکترونیکی یک راه حفاظت از مودیان سالم است و سبب می‌شود که حق و حقوق آن‌ها ضایع نشود. این اقدام گامی به سوی دولت الکترونیک نیز محسوب می‌شود. در دولت الکترونیک فرآیند انجام امور از حالت کاغذی و دستی، ترافیکی و ماشینی به حالت هوشمند و سیسماتیک تغییر مسیر می‌دهد.

وی در ادامه متذکر شد: ثبت سیستمی و صورت حساب الکترونیکی از چاپ و مصرف بی رویه‌ کاغذ جلوگیری می‌کند، این موضوع برای حفظ منابع زیستی کشور مهم است. همچنین در انجام امور به صورت سیستمی دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست و آن‌ها می‌توانند به فرصت‌های متعددی که با صرفه جویی در وقتشان ایجاد می‌شود، رسیدگی کنند.

این کارشناس افزود: با الکترونیکی کردن صورت حساب‌ها امکان برنامه ریزی و مدیریت بهتر ایجاد می‌شود. در صورت دستی بودن فاکتورها یک مدیر شاید بتواند تعداد کمی از فاکتورهای شرکت خود را بررسی کند اما با ثبت سیستمی و اعمال فیلتربندی به آن‌ها به ترتیب ارقام کم به زیاد، فروش نقد یا نسیه می‌تواند تمامی موارد را کنترل و ارزیابی کند. در این حالت فرآیند رسیدگی ماده ۲۷۲ نیز آسان تر خواهد شد و افراد حسابرس می‌توانند به راحتی به فاکتورها دسترسی داشته باشند.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha